woensdag 15 februari 2012

prentje en de metamorfose, deel 1

Ik had 'm al jaren op het oog, en afgelopen weekend hebben we 'm gekocht: de gekke lamp uit de PS-collectie van Ikea. Voor mij al heel lang een van mijn favoriete Ikea-ontwerpen.

Nou ja, hij heet natuurlijk geen gekke lamp, maar lekker op z'n Ikea's 'Svarva'. Het leuke van de lamp vind ik dat het eigenlijk een parodie op een schemerlamp is. Door z'n scheve kap (ook recht te zetten trouwens, hopelijk wordt dit geen Strijd tussen Man en mij) en z'n gekke voet steekt ie z'n tong uit naar alle serieuze lampen op de wereld.
Voor de bestaande lampen hier in huis heeft de komst van deze nieuweling dan ook heel wat teweeg gebracht. Gezamenlijk zijn ze in lichttherapie gegaan. 'Zijn we wel verlichtend genoeg?' 'Moeten we het leven wat lichter nemen?' Belangrijke vraagstukken, overigens.

De nieuwe lamp is de eerste stap van onze woonkamer-metamorfose. Volgende week arriveert namelijk De Nieuwe Bank, van Loods 5. Na jaren op onze zandkleurige plofbank te hebben geleefd (dat die kleur een vergissing was, bleek eigenlijk al in de winkel toen Zoon - nog een baby - met zijn zwaaiende armpjes ervoor zorgde dat mijn kop koffie zich over de hele bank verspreidde; van schaamte hebben we 'm toen ook maar meteen gekocht), komt er nu eindelijk een nieuwe. Inmiddels hebben talloze bekers chocolademelk, boterhammen met stroop en borden met pasta hun weg over de bank gevonden.

Wij leven namelijk letterlijk op deze bank. We eten er op, doen er regelmatig een tukje, en Zoon gebruikt 'm daarnaast tot volle tevredenheid als trampoline. Ik realiseer me opeens dat we 'm toch een beetje gaan missen.
Want met de komst van De Nieuwe Bank gaan we het ook weer Helemaal Anders Doen. Voortaan eten we aan tafel, slapen we in bed en als we trampoline willen springen, gaan we naar de speeltuin. (Haha, gelooft u het? Ik ook niet, maar wat moet een mens zonder goede voornemens?)
Gelukkig hebben we een goede bestemming voor de plofbank gevonden. Vanwege zijn huidige staat durfde ik 'm niet meer te verkopen. Maar weggooien was ook wel jammer, vooral ook omdat hij zo lekker ligt. Dus samen met zijn nuffige grijze broer (de andere Ikea-bank) hebben we 'm op Marktplaats gezet: gratis op te halen. De eerste reactie was van de plaatselijke naschoolse opvang.
Wat een heerlijk idee dat er straks kindjes lekker in 'm wegkruipen om bij te komen van hun drukke schooldag. En wat zullen er nog veel bekers limonade overheen gaan. Een betere eindbestemming kan ik niet voor 'm bedenken. Dank bank, voor al die jaren trouwe dienst.
Ter voorbereiding van De Nieuwe Bank hebben we overigens van schrik ook maar gelijk de gordijnen gewassen en de muur gewit. Het begon hier bijna een volwassen huishouden te lijken. Maar dat hebben we gelukkig weten te voorkomen met de komst van de gekke lamp.
En opeens zie ik waarom de lamp hier zo goed past.

Het is een Alice in Wonderland-lamp.

14 opmerkingen:

  1. Apart is ie zeker! En die bank, dat herken ik. Wij hebben een donkerblauwe Ikea bank. Inmiddels doorgezakt maar mijn lievelingsplekje om heerlijk te hangen. Erop slapen kan ook heel goed en tegelijk is het een klimrek/trampoline voor de kinderen. De bekleding moet nodig weer eens in de was want gisteren kwamen er appelstroopvlekken bij de tandpastavlekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ik vind het gewoon ontroerend, dat die bank weer zo'n herbestemming krijgt! En dan die slaapfoto...
    En Hoera voor Ikea! Hoera voor de gekke lamp!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Chez Chouke: ja, dat heb ik ook! Weggooien voelde zo kil... En ik blijf ook maar foto's vinden van de bank nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een bank is een soort van gezinslid, superbestemming overigens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie lamp zeg! Ik kan me levendig voorstellen dat de andere lampen in lichttherapie moesten!
    Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe bank :) En ik ben zo jaloers op jullie kleed! Maar voor mij geen kleed meer helaas.... teveel werk met twee haarballen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ha, bij elke nieuwe bank of stoel spreken wij ook af dat er geen honden op mogen liggen. Die hebben namelijk een mand. Duurt een week ongeveer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu ben ik héél nieuwsgierig geworden naar De Nieuwe Bank. Maar die zullen we vast en zeker gaan zien hier. Hopelijk beleven jullie daar net zoveel fijne momenten op. Maar dan zonder de koffie, pasta en stroop. Hoop ik voor jou. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die lamp is super. Ik ben benieuwd naar de bank!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja altijd weer die goede voornemens bij dure uitgave's...... op een bank moet je gewoon kunnen springen, tevens een goed excuus om over een tijd weer een nieuwe te kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. leuk, woonkamermetamorfoses! Hier wachten wij ook op een nieuwe bank... en hebben dezelfde goede voornemens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Prentje, ik kijk graag op je blog omdat je lekker anders bent dan al die anderen en lekker kleurrijk en daarom geef ik mijn award graag door aan jou.
    kijk maar even op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk dat je op mijn blog was.
    Wat betreft anders zijn.
    Ik zeg altijd tegen mijn kinderen als ze kijken naar mensen die anders zijn, die mensen zijn bijzonder die mensen geven kleur aan het leven en mij een glimlach om mijn mond als ik ernaar kijk.
    Het zou er saai zijn als iedereen het zelfde is. Ofwel durf jezelf te zijn durf anders te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mijn bank is mijn eilandje, een tweezits chesterfield al twee keer opnieuw bekleed en 'bijgevuld'. inmiddels aan derde onderhoudsbeurt toe dankzij poezebeesten, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen hem weg te doen. fijn dat jouw bank een goed tweede leven krijgt! enne... de lamp... heel veel plezier ermee Alice, hij is en blijft leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb altijd het idee, dat ik de enige ben, die de "gekke lamp" geweldig vindt. Hij staat hier (nog) niet. Ik moet mijn man nog even overhalen.

    BeantwoordenVerwijderen