vrijdag 9 juli 2010

prentje en De Rok

De rok is af. Trouwe blogvolgers weten dat meteen waar ik het over heb. De Rok, waar ik 83 weken op gezwoegd heb, is woensdagavond afgekomen. Het ging nog bijna mis, op het eind. Mijn lieve juf kon mijn geklooi waarschijnlijk niet langer aanzien, en besloot zelf maar het knoopsgat te maken. Gehoorzaam keek ik toe. Toen ze klaar was, ontdekte ze dat ze 'm aan de verkeerde kant had gemaakt. Het knoopsgat zat onderop, de knoop boven.
Ik zag 83 weken rijgen, lussen en weet ik al niet meer bijna in rook opgaan. Inmiddels niet zo geduldig meer naaide ze het het knoopsgat weer dicht, en kon ik daar de knoop opnaaien.

Ik had al bedacht dat dit mijn laatste naailes was, maar durfde het niet zo goed tegen haar te zeggen. Gelukkig had ze zelf ook besloten om, bij gebrek aan belangstelling, haar geluk te zoeken op een andere locatie. Ik was tenslotte nog maar haar enige leerling.
'Waarom ga je niet verder op de andere locatie?', probeerde ze me nog over te halen. 'Ik vind zoveel dingen leuk', antwoordde ik. Ik kan geen keuze maken tussen schrijven, naaien, fotograferen, illustraties verzamelen, schilderen, beeldbewerken en bladen maken. En eigenlijk wil ik ook nog leren haken en breien.' 'Je moet een keuze maken om ergens heel goed in te worden', zei ze, tamelijk streng voor haar doen.

Daar heb ik een tijdje over nagedacht. Ik wil geen keuze maken. Misschien is het juist mijn talent dat ik alles een beetje kan. En moet ik me er maar bij neerleggen dat ik nooit ergens Heel Goed in word.

Gisteren kon ik eindelijk mijn rok aan. Hij is te groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten